Gerrit van Gelder gelooft in Wereldwinkel Ridderkerk

“Ik vind het belangrijk om verantwoordelijk bezig te zijn. Door mijn rondreizen heb ik een goed beeld van hoe de wereld er uit ziet. Daar moeten we zuinig op zijn”, legt de eigenaar en directeur van Van Gelder Groente en Fruit uit tijdens zijn wandeling door de Wereldwinkel.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, gezonde voeding en duurzaamheid zijn de passies van de eigenaar van het familiebedrijf. Logisch dus dat Gerrit in de Wereldwinkel het langste voor het schap met eerlijke voedingsmiddelen blijft staan. “Wij doen ook aan eerlijke handel. Zo geven we van elke doos bananen en ananassen die we inkopen in Costa Rica € 0,25 cent terug aan de lokale bevolking die het geteeld heeft. En dat overhandigen we daar persoonlijk om te voorkomen dat het door corruptie in verkeerde handen komt. Deze kleine bijdrage, uitgroeiend tot een goed gevulde spaarpot, heeft een grote impact. Zo kunnen ze hun voorzieningen verbeteren.”

Gerrit kent de Wereldwinkel al van zijn tijd dat hij als ondernemer in de winkel in Ridderkerk werkte. “Ik ben ambassadeur van de Wereldwinkel omdat ik het belangrijk vind dat er winkels zijn waar je een eerlijke prijs betaald. We moeten ons bij dumpprijzen echt meer gaan afvragen ten koste van wie dat gaat. De kans is namelijk groot dat de lokale bevolking daar geen goed leven van heeft. Maar  koop je hier bij de Wereldwinkel, dan weet je zeker dat de boer een eerlijke prijs krijgt.”