Pas een aantal decennia geleden werd in Zimbabwe ontdekt dat Serpentijnsteen prima basismateriaal is voor het maken van beelden. Met gevoel voor precisie en de juiste verhoudingen vormen de kunstenaars uit deze bijzondere steen diverse familiebeelden en beelden als Hippo het nijlpaard met zijn gladde volle lichaam. Dankzij de combinatie van de prachtige kleuren en patronen én creativiteit van de kunstenaar, is elk beeld uniek. Op diverse locaties in Zimbabwe ligt Serpentijnsteen dicht aan de oppervlakte. De steen wordt in brokstukken van verschillende grootte uitgehakt en de kunstenaars ontdoen de gewonnen stenen ter plekke van overtollige scherpe en onregelmatige randen. Een ton Serpentijnsteen bevat gemiddeld vijftig brokken voor beelden van ieder circa 30 cm.
Per dag maakt een kunstenaar gemiddeld drie familiebeelden. Het zijn de vrouwen die daarna met maar liefst acht gradaties schuurpapier de beelden in een bak met water helemaal glad schuren. Dit schuren kost overigens net zoveel tijd als het creëren van een beeld. Vervolgens gaan de beelden terug naar de kunstenaar die ze verwarmt en met was behandelt. Hierdoor ontstaat de kenmerkende diepe, intense kleur. Niet alle kunstenaars wonen en werken in de directe omgeving van vindplaatsen van steen. Zij kopen steen van een steenhandelaar met risico op mindere kwaliteit en besluiten soms in kleine groepen voor bijvoorbeeld een week zelf af te reizen naar een vindplaats.
Het bedrijf waar de beelden gekocht worden heet Amandla, dit betekent in zuidelijk Afrika “kracht, vermogen tot”. Dit is precies wat het bedrijf wil zijn: mensen in hun eigen kracht laten staan en laten groeien. Naast continuïteit van deze onderneming, is hun eerste doel, achtergestelde kunstenaars uit Zimbabwe toegang te verschaffen tot de Nederlandse markt.
Het tweede doel is rechtstreeks te handelen met beeldhouwers om zo geen tussenhandel te hebben. De reden is dat tussenhandelaren vaak beelden voor een schijntje opkopen op momenten dat de kunstenaar financieel krap zit, bijvoorbeeld als er schoolgeld betaald moet worden. Om de afhankelijkheid van tussenhandelaren te verminderen, is het belangrijk om een constante stroom van werk te hebben. Mede om deze reden willen zij zo veel mogelijk sculpturen verkopen en zijn ze gericht op een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Vaak worden beelden door echtparen gemaakt, waarbij de man het beeldhouwwerk doet en de vrouw de fijnere afwerking. Het streven is de vrouwen direct uit te betalen en niet via hun man. Het onafhankelijker maken van de kunstenaarsvrouwen is ons derde doel.